Kirjoittaja on pitänyt ravintolapäiviä muita isompia ruokamyyntejä ja -tarjoiluja noin 20 kertaa, joista muutaman kerran pizzoilla ja muuten muulla. Periaatteet ovat pitkälti samoja ruuasta riippumatta. Ravintolapäivä on konseptina sillä nimellä jokseenkin kuollut, mutta kiinnostus pop-upeihin ei ole kadonnut, eikä toiminta ole kiinni nimestä. Tässä jutussa keskitytään ruuan tarjoiluun tai noutomyyntiin ulkona muutamalle tai useille kymmenille ihmisille.
1. Lähtökohta ja rohkaisun sanat
- Pelottaako osaatko tehdä hyvää? Jos pizza on hyvää omasta mielestä, se on 90% mielestä loistavaa. Sinne päin onnistunut napolityylinen tai roomalainen pizza uppoaa kansaan kuin väärä raha.
- Haluatko tehdä vain rahaa? Unohda se, koska se ei ole pop-upien ja Ravintolapäivän idea. Tarkoitus on iloita hyvästä ruuasta ja levittää uusia tai vanhoja ideoita. Pientä tuloa tällä saa, mutta oikea ravintolatoiminta on ihan eri juttu.
- Pop-upin/ravintolapäivän voi pitää milloin tahansa eikä siihen tarvitse mitään lupaa. Yhteisenä ravintolapäivänä pitämisestä voi saada markkinointietua. Nykyään (2021) itse Ravintolapäivä on brändinä melko näkymätön.
- Pop-uppeja voi pitää maksimissaan 12 kertaa/vuosi ilman lupaa tai rekisteröitymistä. Suurempi toiminta vaatii vähintään elintarvikehuoneiston rekisteröinnin.
2. Kohdeyleisö ja päivän valinta
- Jos olet ison kaupungin keskustassa, voit tehdä merkittäviä rajauksia, koska asiakaskunta on suuri. Jos olet vähänkään syrjemmässä, tee pizzoja, joka kelpaavat ainakin puolelle ihmisistä tai tee riittävästi vaihtoehtoja.
- Ihmiset ovat vapaimpia sunnuntaisin. Jos ei ole hyvää syytä valita toisin, valitse sunnuntai.
- Varaudu lapsiperheisiin. Se tarkoittaa pillimehuja ja jotain takuulla muksuihin uppoavia pizzoja kuten kinkkua ja ananasta. ? Monet lapset syö margheritaakin, mutta ei kaikki.
3. Markkinointi
- Tärkeintä ja helpointa markkinointia ovat facebookin ryhmät, erityisesti kaupunginosa/kyläryhmät ja omat some-profiilit. Lisäksi kannattaa markkinoida kadunvarsilla, Ravintolapäivän karttapalvelussa (sitä ei ole 2/2021), suoraan kavereille, ja missä kanavissa vaan keksii.
- Tee ravintolalle fb-tapahtuma ja päivitä sitä. Kutsu tapahtumaan fb-kavereita ja levitä sen linkkiä.
- Ravintolalla pitää olla vetävä nimi ja tiedoissa suoraan asiaan ensimmäisessä lauseessa ettei tarvitse lukea pitkään tietääkseen, mistä on kyse. Kuva herkullisesta pizzasta on plussaa.
4. Paikan valinta ja tarvikkeet
- Kotona on sähkö, vesi, tiski/pesumahdollisuudet, vessa, roskikset jne. jotka on suuri etu.
- Isommalla työllä eli keskeiselle paikalle menemällä voi saada moninkertaisesti asiakkaita, jos ei satu asumaan sellaisella.
- Tehokas kylmänä pitäminen täytyy huomioida isoillekin ruokamäärille. Kotijääkaapissa kylmennystehoa voi lisätä väliaikaisesti kylmäkalleilla tai vastaavilla.
- Jääkaappi ulkona/tarjoilupaikassa on kätevä ja auttaa tilan kanssa, jos tuotteita tekee etukäteen.
- Sateen varalle on hyvä olla katos tai teltta. Telttoja saa vuokrattua halvalla esim. useilta omakotitaloyhdistyksiltä.
5.Ravintolan tyyppi ja ruuan määrä
- Kannattaa lähteä liikkeelle ruokapaikkana, kahvilateema ei vedä ollenkaan samalla tavalla.
- Kahvia ja pullaa menee ruuan kanssa vähän (luokkaa kolmas-neljäsosalle) joten niitä ei kannata tehdä liikaa.
- Kannattaa ehdottomasti varautua ruuan mukaan myymiseen. Korona-aikana pelkkä mukaan myyminen voi myös toimia hyvin. (lisätty 9/2020).
- Menekin arviointi ensimmäisellä kerralla on vaikeaa. Osviittaa saa fb-tapahtuman suosiosta.
- Suosi täytteitä, jotka voi pakastaa tai käyttää muuhun, jos myynti ei ole ennakoitua.
6. Työvoima ja tarjoilu
- Tekemisen ja myynnin kokonaishallinta täytyy miettiä etukäteen tekijöiden määrän mukaan. Lapsia kannattaa uhkailla ja lahjoa mukaan apulaisiksi. ?
- Ei kannata edes yrittää tarkkaan tekemistä eikä hienoa tarjoilua, ellei ole useampaa tekijää tiskin takana.
- Pizzoja voi valmistaa vaikka yksin, mutta rahastajasta ja juoksupojasta on apua. Kannattaa kokeilla, mitä tahtia pizzoja pystyy tekemään ja paistamaan, ja huomioida että uuni/grilli ei välttämättä pysty paistamaan samaa tahtia kuin pizzoja ehtii pyörittää ja täyttää.
- Kaikki, jonka laatu ja maku ei kärsi merkittävästi etukäteen valmistelusta, kannattaa tehdä valmiiksi.
- Pizzapohjien pitäminen valmiina sopivassa lämpötilassa ja loppukohottaminen päivän mittaan kannattaa miettiä läpi.
- Taikinan kanssa ei kannata kokeilla pop-upiin mitään uutta vaan tehdä se tutulla tavalla. Sama koskee paistamista eli sen pitää olla hallussa.
- Jos tekijöitä on monta, yhden täytyy olla pomo ja muiden uskoa komentoja. Demokratiasta tulee vain kaaos.
- Jos annoksissa on valintoja eikä niitä saa tehtyä koko ajan heti, tilaukset kannattaa ehdottomasti kirjoittaa ylös.
- Jos odotettavissa on paljon asiakkaita, niitä kannattaa ohjeistaa tulemaan pikkuhiljaa. Jos tarjoilee paljon tekemistä vaativaa tai muuten hidasta pizzaa, kannattaa ottaa varauksia tietty määrä/tunti.
7. Myyntiaika
- Yleensä riittää 4-5 tuntia. Myynti alkaa oman kokemuksen mukaan heikentyä klo 15-16 jälkeen, mutta tämä kokemus perustuu vain pk-seudun laitaosissa omakotialueella toimimiseen.
- Päivitä fb-tapahtumaa, jos ruoka loppuu ennen aikojaan.
8. Hinnoittelu ja maksaminen
- Hinnat kannattaa pitää tasaeuroina. Se on helppoa asiakkaille ja myyjälle. Kukaan ei valita, jos pillimehu maksaa euron.
- Hyvä peruskaava ruokien hinnoitteluun on kaksi kertaa raaka-aineiden hinta, joskin pizzalla se voi olla enemmänkin, koska raaka-aineet ovat pääosin halpoja. Se kattaa sopivasti väkisin syntyviä oheiskuluja. Jos myyntiä on monta kymmentä annosta, vähempikin voi riittää.
- Oheiskulujen (kaasu/hiilet, astiat, liinat, yms.) jälkeen tuottoa voi odottaa puolet-kolmasosan myynnistä, jos myy kaiken kalliin loppuun.
- Käteismaksu riittää, mutta korttipäätteestä on etua ja sillä välttää “ei ole nyt enempää” -tilanteet. Mobiilimaksut kuten MobilePay ja Pivo ovat yleisiä ja ilmaisia käyttää.
- Yksityishenkilöille ilman yritystä ei ilmeisesti enää anneta käyttöoikeuksia iZettleen, mutta SumUp:n korttikoneen voi saada (tieto päivitetty 9/2020).
9. Elintarviketurvallisuus
- En halua kuulostaa tylsältä, mutta tällaiseen toimintaan liittyy aina myös vastuu. Mikään ei ole ikävämpää kuin se, että asiakkaat sairastuu myydystä ruuasta.
- Pidä huolta hygieniasta omasta puolesta ja muiden osalta, jos olet se pomo.
- Esimerkki: jos itsellä tai perheessä on vatsatautia tai muuta helposti tarttuvaa sairautta, unohda pop-upin pitäminen ainakin viikoksi.
- Ruokaviraston ohjeet ovat viranomaisen ohjeet, mutta niissä on paljon järkeäkin. Kannattaa huomioida, että ohjeet on kirjoitettu siitä näkökulmasta, että lukija ei tiedä eikä osaa mitään.
- https://www.ruokavirasto.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-elintarvikkeista/elintarvikealan-toiminta-yksityishenkilona/pop-up–ravintolatoiminta/