pp-logo_pienipp-logo_pienipp-logo_retinapp-logo_pieni
  • ETUSIVU
  • PALVELUT JA TUOTTEET
    • PIZZAPISTE
      • Pizzapiste-konsepti
      • Mistä löydän Pizzapisteet?
    • KOULUTUKSET JA TAPAHTUMAT
      • Pizzakoulu
      • Yritystapahtumat
      • Pitopalvelu & Catering
    • OMAT TUOTTEET
      • Pirkka Parhaat ja Pizzanpaistajat
      • Pizzavälineet by Mustang
      • Pizzanpaistajat kirja – Minustako mestaripaistaja?
      • Pizzaviini
      • Olut – Tropicana Pale Ale
  • YHTEISÖ JA TIETOPANKKI
    • TIETOPANKKI
      • Laskurit
      • Taikinat
      • Reseptit
    • TARINAMME
    • YHDISTYS
    • YHTEISTYÖ
  • YHTEYSTIEDOT
  • TARINAMME
  • YHTEISTYÖ
✕

Pizzojen pop-up myynti ja ravintolapäivät

Julkaistu Se Vantaan Kaveri - 2.2.2021

Kirjoittaja on pitänyt ravintolapäiviä muita isompia ruokamyyntejä ja -tarjoiluja noin 20 kertaa, joista muutaman kerran pizzoilla ja muuten muulla. Periaatteet ovat pitkälti samoja ruuasta riippumatta. Ravintolapäivä on konseptina sillä nimellä jokseenkin kuollut, mutta kiinnostus pop-upeihin ei ole kadonnut, eikä toiminta ole kiinni nimestä. Tässä jutussa keskitytään ruuan tarjoiluun tai noutomyyntiin ulkona muutamalle tai useille kymmenille ihmisille.

1. Lähtökohta ja rohkaisun sanat

  • Pelottaako osaatko tehdä hyvää? Jos pizza on hyvää omasta mielestä, se on 90% mielestä loistavaa. Sinne päin onnistunut napolityylinen tai roomalainen pizza uppoaa kansaan kuin väärä raha.
  • Haluatko tehdä vain rahaa? Unohda se, koska se ei ole pop-upien ja Ravintolapäivän idea. Tarkoitus on iloita hyvästä ruuasta ja levittää uusia tai vanhoja ideoita. Pientä tuloa tällä saa, mutta oikea ravintolatoiminta on ihan eri juttu.
  • Pop-upin/ravintolapäivän voi pitää milloin tahansa eikä siihen tarvitse mitään lupaa. Yhteisenä ravintolapäivänä pitämisestä voi saada markkinointietua. Nykyään (2021) itse Ravintolapäivä on brändinä melko näkymätön.
  • Pop-uppeja voi pitää maksimissaan 12 kertaa/vuosi ilman lupaa tai rekisteröitymistä. Suurempi toiminta vaatii vähintään elintarvikehuoneiston rekisteröinnin.

2. Kohdeyleisö ja päivän valinta

  • Jos olet ison kaupungin keskustassa, voit tehdä merkittäviä rajauksia, koska asiakaskunta on suuri. Jos olet vähänkään syrjemmässä, tee pizzoja, joka kelpaavat ainakin puolelle ihmisistä tai tee riittävästi vaihtoehtoja.
  • Ihmiset ovat vapaimpia sunnuntaisin. Jos ei ole hyvää syytä valita toisin, valitse sunnuntai.
  • Varaudu lapsiperheisiin. Se tarkoittaa pillimehuja ja jotain takuulla muksuihin uppoavia pizzoja kuten kinkkua ja ananasta. ? Monet lapset syö margheritaakin, mutta ei kaikki.

3. Markkinointi

  • Tärkeintä ja helpointa markkinointia ovat facebookin ryhmät, erityisesti kaupunginosa/kyläryhmät ja omat some-profiilit. Lisäksi kannattaa markkinoida kadunvarsilla, Ravintolapäivän karttapalvelussa (sitä ei ole 2/2021), suoraan kavereille, ja missä kanavissa vaan keksii.
  • Tee ravintolalle fb-tapahtuma ja päivitä sitä. Kutsu tapahtumaan fb-kavereita ja levitä sen linkkiä.
  • Ravintolalla pitää olla vetävä nimi ja tiedoissa suoraan asiaan ensimmäisessä lauseessa ettei tarvitse lukea pitkään tietääkseen, mistä on kyse. Kuva herkullisesta pizzasta on plussaa.

4. Paikan valinta ja tarvikkeet

  • Kotona on sähkö, vesi, tiski/pesumahdollisuudet, vessa, roskikset jne. jotka on suuri etu.
  • Isommalla työllä eli keskeiselle paikalle menemällä voi saada moninkertaisesti asiakkaita, jos ei satu asumaan sellaisella.
  • Tehokas kylmänä pitäminen täytyy huomioida isoillekin ruokamäärille. Kotijääkaapissa kylmennystehoa voi lisätä väliaikaisesti kylmäkalleilla tai vastaavilla.
  • Jääkaappi ulkona/tarjoilupaikassa on kätevä ja auttaa tilan kanssa, jos tuotteita tekee etukäteen.
  • Sateen varalle on hyvä olla katos tai teltta. Telttoja saa vuokrattua halvalla esim. useilta omakotitaloyhdistyksiltä.

5.Ravintolan tyyppi ja ruuan määrä

  • Kannattaa lähteä liikkeelle ruokapaikkana, kahvilateema ei vedä ollenkaan samalla tavalla.
  • Kahvia ja pullaa menee ruuan kanssa vähän (luokkaa kolmas-neljäsosalle) joten niitä ei kannata tehdä liikaa.
  • Kannattaa ehdottomasti varautua ruuan mukaan myymiseen. Korona-aikana pelkkä mukaan myyminen voi myös toimia hyvin. (lisätty 9/2020).
  • Menekin arviointi ensimmäisellä kerralla on vaikeaa. Osviittaa saa fb-tapahtuman suosiosta.
  • Suosi täytteitä, jotka voi pakastaa tai käyttää muuhun, jos myynti ei ole ennakoitua.

6. Työvoima ja tarjoilu

  • Tekemisen ja myynnin kokonaishallinta täytyy miettiä etukäteen tekijöiden määrän mukaan. Lapsia kannattaa uhkailla ja lahjoa mukaan apulaisiksi. ?
  • Ei kannata edes yrittää tarkkaan tekemistä eikä hienoa tarjoilua, ellei ole useampaa tekijää tiskin takana.
  • Pizzoja voi valmistaa vaikka yksin, mutta rahastajasta ja juoksupojasta on apua. Kannattaa kokeilla, mitä tahtia pizzoja pystyy tekemään ja paistamaan, ja huomioida että uuni/grilli ei välttämättä pysty paistamaan samaa tahtia kuin pizzoja ehtii pyörittää ja täyttää.
  • Kaikki, jonka laatu ja maku ei kärsi merkittävästi etukäteen valmistelusta, kannattaa tehdä valmiiksi.
  • Pizzapohjien pitäminen valmiina sopivassa lämpötilassa ja loppukohottaminen päivän mittaan kannattaa miettiä läpi.
  • Taikinan kanssa ei kannata kokeilla pop-upiin mitään uutta vaan tehdä se tutulla tavalla. Sama koskee paistamista eli sen pitää olla hallussa.
  • Jos tekijöitä on monta, yhden täytyy olla pomo ja muiden uskoa komentoja. Demokratiasta tulee vain kaaos.
  • Jos annoksissa on valintoja eikä niitä saa tehtyä koko ajan heti, tilaukset kannattaa ehdottomasti kirjoittaa ylös.
  • Jos odotettavissa on paljon asiakkaita, niitä kannattaa ohjeistaa tulemaan pikkuhiljaa. Jos tarjoilee paljon tekemistä vaativaa tai muuten hidasta pizzaa, kannattaa ottaa varauksia tietty määrä/tunti.

7. Myyntiaika

  • Yleensä riittää 4-5 tuntia. Myynti alkaa oman kokemuksen mukaan heikentyä klo 15-16 jälkeen, mutta tämä kokemus perustuu vain pk-seudun laitaosissa omakotialueella toimimiseen.
  • Päivitä fb-tapahtumaa, jos ruoka loppuu ennen aikojaan.

8. Hinnoittelu ja maksaminen

  • Hinnat kannattaa pitää tasaeuroina. Se on helppoa asiakkaille ja myyjälle. Kukaan ei valita, jos pillimehu maksaa euron.
  • Hyvä peruskaava ruokien hinnoitteluun on kaksi kertaa raaka-aineiden hinta, joskin pizzalla se voi olla enemmänkin, koska raaka-aineet ovat pääosin halpoja. Se kattaa sopivasti väkisin syntyviä oheiskuluja. Jos myyntiä on monta kymmentä annosta, vähempikin voi riittää.
  • Oheiskulujen (kaasu/hiilet, astiat, liinat, yms.) jälkeen tuottoa voi odottaa puolet-kolmasosan myynnistä, jos myy kaiken kalliin loppuun.
  • Käteismaksu riittää, mutta korttipäätteestä on etua ja sillä välttää “ei ole nyt enempää” -tilanteet. Mobiilimaksut kuten MobilePay ja Pivo ovat yleisiä ja ilmaisia käyttää.
  • Yksityishenkilöille ilman yritystä ei ilmeisesti enää anneta käyttöoikeuksia iZettleen, mutta SumUp:n korttikoneen voi saada (tieto päivitetty 9/2020).

9. Elintarviketurvallisuus

  • En halua kuulostaa tylsältä, mutta tällaiseen toimintaan liittyy aina myös vastuu. Mikään ei ole ikävämpää kuin se, että asiakkaat sairastuu myydystä ruuasta.
  • Pidä huolta hygieniasta omasta puolesta ja muiden osalta, jos olet se pomo.
  • Esimerkki: jos itsellä tai perheessä on vatsatautia tai muuta helposti tarttuvaa sairautta, unohda pop-upin pitäminen ainakin viikoksi.
  • Ruokaviraston ohjeet ovat viranomaisen ohjeet, mutta niissä on paljon järkeäkin. Kannattaa huomioida, että ohjeet on kirjoitettu siitä näkökulmasta, että lukija ei tiedä eikä osaa mitään.
  • https://www.ruokavirasto.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-elintarvikkeista/elintarvikealan-toiminta-yksityishenkilona/pop-up–ravintolatoiminta/
Jaa artikkeli somessa
24

Vastaa Peruuta vastaus

Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.

HAE ARTIKKELEITA

✕

KATEGORIAT

  • Uutiset (17)
    • Kumppanit (10)
    • Tapahtumat (6)
  • Artikkelit (44)
    • Pizzakanava (1)
    • Reportaasit (4)
    • Yleinen (6)
    • Taikinat (12)
    • Reseptit (10)
    • Laskurit (5)
    • Uunit ja välineet (7)
    • Juomat (1)
    • Omat tuotteet (6)

AVAINSANAT

resepti (14)kumppani (10)pizzatyyli (7)vieraskynä (6)pizzauuni (6)reportaasi (3)gluteeniton (3)00-jauho (3)jauho (3)italialainen (2)Zio Ciro (2)pizza (2)työpaikka (1)ilmoitus (1)fazer (1)ravintolat (1)karjalanpiirakka (1)vilja-allergia (1)keliakia (1)kotimainen (1)

UUSIMMAT ARTIKKELIT

  • New York -tyylin jäljillä
  • Kotimainen vahva 00-jauho pizzaharrastajille
  • Pizzanpaistajat hakee riveihinsä myyntihenkistä Pizzamestaria!
  • Opintoretki Zio Ciron tehtaalle
  • Vääksyn Pop-up Pizzafestarit 2022 
  • Gurmee vai Karmee -sarja
  • Sateenkaarijuhlat 6/2022
  • Kinkku-ananaspitsa rehab
  • Pizzanpaistajan sanakirja
  • Pirkka Parhaat & Pizzanpaistajat

Pizzanpaistajien jäsensivut

  • KIRJAUDU SIVUSTOLLE
  • REKISTERÖIDY JÄSENEKSI
  • UNOHDITKO SALASANASI

Seuraa meitä Facebookissa

Pizzanpaistajat Instagramissa

Kotisivutilan paistajille tarjoaa

© 2023 Pizzanpaistajat | ananas@pizzanpaistajat.fi | Media- ja yritysyhteistyö : Mikko Peltonen, puh. 040 521 4709 | Tietosuoja- ja rekisteriseloste
    Hallinnoi evästeiden suostumusta
    Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallennetaan tilapäisesti käyttäjän kiintolevylle. Evästeitä käytetään lähes kaikilla verkkosivustoilla, eivätkä sivustot välttämättä toimi kunnolla ilman evästeitä.
    Toiminnalliset evästeet Aina aktiivinen
    Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
    Asetukset
    Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
    Tilastot
    Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
    Markkinointi
    Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
    Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse myyjiä Lue lisää näistä tarkoituksista
    Evästeasetukset
    {title} {title} {title}